Mengukur Tingkat Spiritualitas Siswa di SMP Kristen Makedonia Ngabang:

Menggunakan Youth Spirituality Scale (YSS)

Authors

  • Slamet Wiyono Sekolah Tinggi Teologi Makedonia Ngabang
  • Edward E. Hanock Sekolah Tinggi Teologi Makedonia Ngabang
  • Danny Sekolah Tinggi Teologi Makedonia Ngabang
  • Sinta Pitriani Sekolah Tinggi Teologi Makedonia Ngabang

DOI:

https://doi.org/10.55967/manthano.v4i1.81

Keywords:

spirituality, Christian education, moral behavior, faith, gratitude

Abstract

Abstract: Christian education plays a vital role in shaping students' spirituality amidst modern challenges. This study assesses the spirituality levels of students at SMP Kristen Makedonia Ngabang across four dimensions: spiritual beliefs, moral behavior, religious practices, and gratitude, employing a quantitative descriptive approach with the Youth Spirituality Scale (YSS) on 26 ninth-grade students. The results reveal that the students' spirituality levels fall under the very high category (average score: 102.42), with Spiritual Beliefs and Gratitude as the most dominant dimensions, reflecting strong connections with God and positive life attitudes. However, weaknesses in honesty within the Moral Behavior dimension highlight the need for strengthening character education. This study affirms the effectiveness of holistic Christian education through activities such as prayer, worship, and mentoring. Recommendations include integrating spiritual values into curricula, adopting personalized approaches, and fostering moral discussions to support student development. Future research is suggested to explore the long-term impacts of spirituality on students' psychosocial and academic outcomes.

Abstrak: Pendidikan Kristen berperan penting dalam membentuk spiritualitas siswa di tengah tantangan modern. Penelitian ini mengevaluasi tingkat spiritualitas siswa SMP Kristen Makedonia Ngabang melalui empat dimensi: keyakinan spiritual, perilaku moral, praktik keagamaan, dan rasa syukur, menggunakan metode kuantitatif deskriptif dengan Youth Spirituality Scale (YSS) pada 26 siswa kelas 9. Hasil menunjukkan tingkat spiritualitas siswa berada pada kategori sangat tinggi (rata-rata 102,42), dengan dominasi pada dimensi Keyakinan Spiritual dan Rasa Syukur, yang mencerminkan hubungan siswa yang kuat dengan Tuhan serta sikap hidup positif. Namun, kelemahan pada aspek kejujuran dalam Perilaku Moral mengindikasikan perlunya penguatan pendidikan karakter. Penelitian ini menegaskan keberhasilan pendidikan Kristen holistik melalui kegiatan doa, ibadah, dan mentoring. Direkomendasikan integrasi nilai spiritual dalam kurikulum, pendekatan personal, dan diskusi moral untuk pengembangan siswa. Penelitian lanjutan disarankan untuk mengeksplorasi dampak spiritualitas terhadap psikososial dan akademik siswa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, I., & Astika, M. (2011). Penerapan Metode Mengajar Yesus Menurut Injil Sinoptik Dalam Pelaksanaan Pendidikan Agama Kristen Di SMA Gamaliel Makassar. Jurnal Jaffray, 9(2), 147–160.

Anthony, M. J. (2017). Introducing Christian Education: Fondasi Pendidikan Abad 21 (Cetakan ke). Penerbit Gandum Mas.

Betakore, Y. (2021). Menggapai Pengetahuan, Memperoleh Spiritualitas: Urgensi Dwi-Konsep Pengetahuan-Spiritualitas Dalam Pendidikan Agama Kristen. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1329

Chan, S. (2006). Spiritual Theology: Studi Sistematis Tentang Kehidupan Kristen. Penerbit ANDI.

Hale, M. (2020). Implikasi Teori Pendidikan Spiritualitas menurut Parker J. Palmer Bagi Spiritualitas Pendidik Kristen di Gereja. HUPERETES: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen. https://www.researchgate.net/publication/347981311

Hasugian, S. H., & Hasugian, J. W. (2021). Spiritualitas Pendidik Kristen Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Regula Fidei. https://christianeducation.id/e-journal/index.php/regulafidei/article/view/70

Horne, H. H. (2014). Teaching Techniques of Jesus. Publisher Name Includes.

Korwa, F., & Padakari, S. L. (2025). Spiritualitas Kontekstual: Model Pendidikan Iman Kristen dalam Menjawab Tantangan Generasi Z. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen. https://jurnal.stakagj.ac.id/index.php/ImitatioChristo/article/view/3

Lase, D., & Hulu, E. D. (2020). Dimensi Spiritualitas dalam Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains. https://www.researchgate.net/publication/340061283

Maddix, M. A., & Estep, J. R. (2010). Spiritual formation in online higher education communities: Nurturing spirituality in Christian higher education. Christian Education Journal. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/073989131000700212

Novalina, M. (2020). Spiritualitas Orang Kristen Dalam Menghadirkan Kerajaan Allah di Tengah Tantangan Radikalisme. Jurnal Teologi Kontekstual Indonesia, 1(1), 26. https://doi.org/10.46445/jtki.v1i1.293

Setran, D., & Wilhoit, J. (2020). Christian education and spiritual formation: Recent history and future prospects. Christian Education Journal. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0739891320937463

Sifers, S. K., Warren, J. S., & Jackson, Y. (2012). Measuring Spirituality in Children. Journal of Psychology and Christianity, 31(3), 205–214. http://p2048-www.liberty.edu.ezproxy.liberty.edu:2048/login?url=http://search.proquest.com.ezproxy.liberty.edu:2048/docview/1268720298?accountid=12085

Wright, A. (2003). Spirituality and education. Taylor & Francis. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203209493/spirituality-education-andrew-wright

yamika. (2025). Yayasan Misi Kita Bersama - Ngabang Kal-Bar. https://www.yayasanmika.org/

yayasan Mika. (n.d.). makedonia.sch.id. www.makedonia.sch.id

Downloads

Published

2025-03-31

How to Cite

Wiyono, S., Hanock, E. E., Danny, & Pitriani, S. (2025). Mengukur Tingkat Spiritualitas Siswa di SMP Kristen Makedonia Ngabang:: Menggunakan Youth Spirituality Scale (YSS). MANTHANO: Jurnal Pendidikan Kristen, 4(1), 59–73. https://doi.org/10.55967/manthano.v4i1.81